Olvasd el, csak 7 perc 13 jún 2022

„Azt viselhetsz, amit és ahogyan szeretnél, és senkinek sincs joga elítélni ezért.” – interjú Aga Korsakkal az answear.LAB márka esszenciájáról.

Szerző: Krisztian Sebo
Olvasd el, csak 7 perc

A jó reggelt helyett légy bátort kiált, nem követi a megszokott mintákat, hanem új utakat jelöl ki, inkább lázadó, bátor és spontán, mint udvarias vagy szerény. Ez az answear.LAB, a mi saját márkánk. Aga Korsakkal az answear.LAB márkaigazgatójával beszélgetünk ötletekről, a kollekciók létrehozásának kulisszatitkairól, a közelgő kihívásokról és az elért sikerekről.

Az answear.LAB, az Answear saját márkája 2020-ban jött létre, nők által nőknek. Ciklikus, tematikus kapszulakollekciókón keresztül bátran és hangosan beszél a nőkről a modern világban. A problémáikról, ambícióikról, álmaikról. Tabuk itt nem léteznek, és az ötlet mellett a nagyszerű dizájn, a minőség és az egyediség egyaránt fontos. Mert az answear.LAB a lehetőségek tárháza is: helyi, kis gyárak és független tervezők csoportja, akikkel együtt eredeti termékpalettát hoznak létre. A márka élén Aga Korsak áll, aki több mint 20 éve van a divatiparban, és lenyűgöző üzleti tapasztalatát művészi végzettséggel és feminista lélekkel ötvözi.

Aga-t az answear.LAB jelenéről és jövőjéről kérdeztük. Mi a márka esszenciája, honnan ered a kifejezőereje és mivel fog még meglepni minket?

Ha 3 szóval kéne jellemezned az answear.LAB márkát, melyek lennének azok?

BÁTOR

EMPATIKUS

SPONTÁN

Az answear.LAB egy társadalmilag elkötelezett márka, ami nem fél fontos témákat felvetni és feszegetni, hangsúlyozva a nők erejét és bátorságát. Honnan jött az ötlet, és mi alakította ki a márka végső formáját?

Az answear.LAB fennállásának kezdetétől fogva kevésbé a trendekre, mint inkább a társadalmi kommunikációra koncentrál. Sajnos a trendek hatására az emberek egyformán öltözködnek, elveszítve vizuális személyiségüket. Számomra a stílus fontosabb, mint a trendek, az answear.LAB arra ösztönöz, hogy kísérletezzünk, építsük fel saját világunkat, és hozzunk szokatlan döntéseket.

Mindezt a feminizmus jegyében?

Számomra a feminizmus természetes élőhely. A feminizmusom alapja a többi ember iránti mély tisztelet és a társadalmi egyensúlyra való állandó törekvés. Egyensúly, vagy inkább egyenlőség, bőrszíntől, szexuális irányultságtól, vallástól, vagyoni helyzettől vagy éppen fittségtől függetlenül. A feminizmus az értékrendem lényege, ez határozza meg tetteimet, ez a döntéseim prizmája. Elkötelezettségem természetesen koncentrálódik az általam irányított márkákban is.

„A feminizmus egy trend” – mondják majd egyesek. Mi a véleményed arról, hogy a márkák feminista témákat használnak?

Mint említettem, a feminizmus számomra a legfontosabb társadalmi gondolkodási irányzat, amelynek sokat köszönhetünk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a feminizmus csak a nőknek szólhat. Hatalmas szükség lenne arra, hogy a férfiak is feministákká váljanak. A feminizmus közelebb vihet minket egy olyan társadalomhoz, amelyben mindenki megválaszthatja a neki leginkább megfelelő szerepet, nem pedig azokat, amelyeket rájuk kényszerítenek. Számomra ez nem divat, hanem természetes filozófiai fejlődés.

Márkaigazgatóként mit tartasz a legfontosabbnak egy ruhamárka létrehozásakor?

Több szempont is rendkívül fontos. A termék beszerzésének módja, a környezetre való odafigyelés, olyan limitált kollekciók létrehozása, amik nem okoznak túltermelést, a kollekcióban felhasznált anyagok minősége, mert a minőség a stílus alapja, de az elsődleges az esztétikum talán. Ruháink kiválóan megtervezettek és gyönyörűek.

Nem szabad elfelejteni, hogy az answear.LAB nagyon kis számú kollekciókat gyárt, 30 és 100 darab közöttieket, ami garanciát ad viselőinek egyediségére.

Egy modern nő számára a ruházat a fegyver, aminek az a feladata, hogy biztonságérzetet, önbizalmat adjon a mindennapi élethez és a problémákhoz, növelje önbecsülésünket. A modern világ még mindig nem barátságos a nőkkel, akiknek folyamatosan küzdeniük kell, fel kell szabadulniuk a társadalom által rájuk kényszerített szerepek alól. Nap mint nap megítélnek és kritizálnak minket, nap mint nap bizonyítanunk kell a világ előtt, hogy mennyit érünk. Én a kollekciókon keresztül szeretném elmondani: Elég! Azt viselheted, amit és ahogyan szeretsz, és senkinek sincs joga elítélni ezért.

Az egyéni stílus kialakítása legyen bevezetés a saját feltételeink szerint való élethez.

Minden answear.LAB kapszulakollekció eredeti. Mindegyik egy külön történetet mesél el. Elárulnád, mi inspirál és honnan szerzed az ötleteket az új kollekciókhoz?

Minden kapszulakollekció olyan témával foglalkozik, mely fontosak számunkra, és mindegyik a vágyainkat igyekszik megfogalmazni. Minden kollekciónk hősei nők, mindegyikük erős a maga módján, és mindegyikük inspirációt jelent.

Az „erős” alatt azt érted, hogy …?

Bár sokunknak elege van az „erős nő” kifejezésből, mert egy karrierista, túlhajszolt emberre asszociálnak, aki állandóan az élet terheit hordozza, nekem tetszik ez a kifejezés, bár én a magam módján definiálom. Számomra az erős nő olyan, aki a nehéz helyzetek ellenére is hisz magában és a saját képességeiben – nem veszíti el a hitét. Nekem gyakran meggyűlik ezzel a bajom, de soha nem adom fel. Egy erős nő képes tanulni a kudarcaiból, a saját tempójában képes felzárkózni, és nem fél kockázatot vállalni. A múltat a múltban hagyja, és elfogadja olyannak, amilyen volt. A jelenben él és vannak tervei a jövőre. Gondoskodik az igényeiről, világosan kifejezi azokat, és hallgat a megérzéseire. Vannak érzelmei és ki is fejezi azokat. Világosan meghatározott értékrendje van és az vezérli, ami számára fontos. Az erős nő érzékeny, folyamatosan fejlődik, olvas, figyel, tanul, nyitott az új lehetőségekre. Figyel a testére, szereti és ápolja azt. Tudja, hogy csak annak köszönhetően képes teljes mértékben átélni az érzelmeket, megtapasztalni a szerelmet és beteljesíteni a vágyait. Egy erős nő nem hasonlítgat és nem versenyez, hanem a saját útját járja a céljai felé, a neki legmegfelelőbb tempóban. Meghúzza a határokat azoknak, akik megpróbálják átlépni azokat és a számára kedvezőtlen kapcsolatokból képes kimaradni. Tudja, hogy csak akkor várhatja el másoktól a tiszteletet, ha tiszteli önmagát. Ez az „erős nő esszenciája” kicsit hosszúra sikerült, de valószínűleg még nem soroltam fel az összes tulajdonságát, de talán nevezhetném „a boldog nő esszenciájának” is. Végezetül szeretném hozzátenni, hogy egy erős nőnek nem idegen a félelem, de le tudja győzni azt. Tudja, hogy a félelem egy nagyon erős és fontos érzelem, amely végigkíséri az életünket, ezért lebontja és megszelídíti a saját félelmeit. Egy erős nő nem él az udvarias kislány szindrómával, nem teszi önbecsülését mások véleményétől függővé. Nem szégyelli a gyengeségeit, és tudja, hogy azok is az ő értékét és erejét jelentik.

Milyen szakaszai vannak egy limitált kollekció létrehozásának? Mennyi időre volt szükség például a No shame. No Fear. vagy a Girl Power létrehozásához?

Minden kapszulakollekció alapja egy ötlet, amelyet aztán vizualizálunk. Kétségek merülhetnek fel azzal kapcsolatban, hogyan lehet érzelmeket ruhákkal megjeleníteni, de számunkra ez egyfajta nyelv, amivel kommunikálunk. Olyan színeket és formákat választunk, amelyek illenek az adott témához. A gyártáshoz kapcsolódó anyagokat is gondosan választjuk ki. Olyan megoldásokat, struktúrákat, színeket, mintákat és nyomatokat keresünk, amelyek segítenek konkrét tartalmakat kommunikálni. Természetesen ez a mi elképzelésünk a témáról, de ez is része egy csodálatos, kreatív, közös munkának. Egy kollekció létrehozásának üteme változó, általában néhány héten belül lezárjuk a tervezési fázist. Később azonban következik egy kicsit kevésbé izgalmas, de kihívásokkal teli és megkerülhetetlen gyártási rész.

Az answear.LAB már majdnem 2 éves. Mi volt ebben a rövid, de nagyon intenzív történetben a legnagyobb kihívás?

Számunkra ez a 2 év intenzív munka, de egyben nagy kaland is. Találkozások inspiráló emberekkel és végtelen utazások. A legnehezebb az volt, hogy megtörjük azt a sztereotípiát, hogy egy divatmárkát kizárólag a ruhakollekciók kontextusában érzékelünk. Sikerült egy erős, nem szokványos márkát létrehoznunk, amely határozott képviseli az egyenlőséget. Egy olyan márkát, ami hangsúlyozza a sokszínűség, az egyediség és vágyainak megvalósításának fontosságát.

Ha már a kihívásoknál tartunk, nemrég egy újabb merész kollekció jelent meg. A neve „Be Brave”. Fel tudod fedni a titkot?

A „BE BRAVE” egy answear.LAB által használt fogalom. A női erő és autonómia sajátos kinyilatkoztatása. Arra ösztönöz, hogy a saját megérzéseidnek megfelelően cselekedj és hallgass a vágyaidra. Bíztatás a monotómia megtörésére, a változásra, a felfedezésre és a kockázatvállalásra. A kollekció sötét és a lázadó, ugyanakkor romantikus és érzéki is, mert a „BE BRAVE” életünk minden területét érinti.

Lázadás, felszabadulás, művészi hangulat – a “BE BRAVE” kollekció a film és művészet világának híres motívumait, valamint a nőket érintő áttörő történelmi pillanatokat idézi fel. Találhatunk itt stilizációkat, amelyeket a “Thelma és Louise” című film ihletett, amelyben a főszereplők nem féltek kockáztatni, hogy végre szabadok lehessenek. A színes etnikai nyomatokat és hímzéseket Frida Kahlo – a lázadó mexikói művésznő – festményei ihlették. A feminizmussal telített művészete az emancipáció és az uralkodó ideológia elfogadott szabályaival való szembenállás szimbóluma. A kollekció igényeihez különleges, női erőt sugárzó grafikákat is készített Katarzyna Bogucka “Nioska” illusztrátor és tervező. Végül az érzéki, merész stílusok a Nyugat-Európát és Amerikát az 1960-as és 1970-es évek fordulóján sokkoló szexuális forradalom posztulátumaira utalnak. A mozgalom megkérdőjelezte a hagyományos társadalmi és erkölcsi normákat, és fontos vitát indított el olyan témákról, mint az emancipáció és a jogok. nők, fogamzásgátlás, házasságon kívüli szex vagy homoszexualitás. A ” BE BRAVE ” nem üres szlogen, hanem lehetőség arra, hogy egy végtelen történetet szőjjünk a bátorságról és arról, hogy önmagunk legyünk, hogy megküzdjünk saját gyengeségeinkkel, és büszkén járjunk az életben az álmaink és a szabadságunk megvalósítása felé.

További cikkek olvasása