Koppenhága az építészet, a dizájn és a fenntarthatóság fővárosa. Évek óta a világ ötödik divatfővárosának is tartják. Ennek legfőbb oka a dán fővárosban megrendezett divathét. Miért ebben a skandináv városban rendezik meg a világ egyik legfontosabb divatrendezvényét?
Lenyűgöző építészet, zseniális várostervezés, mindenütt jelenlévő kerékpárok és hívogató városi terek – ezek azok a dolgok, amikról leggyakrabban Koppenhága jut eszünkbe és a divat világához fűződő kapcsolatok legtöbbször háttérbe szorulnak. Közben az 1960-as évek óta a divattermékek az ország egyik legfontosabb exportcikkei közé tartoznak. Így nem meglepő, hogy a koppenhágai divathét a nemzetközi élvonalba tartozik, és minden divatszakértő részt vesz rajta.
Egy olyan divathét, ami máshol nincs
A koppenhágai divathetet a fenntarthatósághoz való hozzáállás és a jövő divathetének megteremtése jellemzi. „Ahhoz, hogy felejthetetlen legyen, másnak kell lennie” – mondja a rendezvény szervezője. Mi ez a másság? Újítani és a divatmárkákat környezettudatosságra ösztönözni.
– Ha merjük, megváltoztathatjuk az ipar működését. Nemcsak inspiráció forrása lehetünk, és vitát provokálhatunk, hanem mindenekelőtt cselekvésre ösztönözhetünk – mondta Cecilie Thorsmark, a koppenhágai divathét vezérigazgatója.
A koppenhágai divathét több év alatt egy másodrendű eseményből nemzetközi jelentőségűvé fejlődött. Ma már évente kétszer kerül megrendezésre és számos kereskedelmi szempontból sikeres és kevésbé ismert márkát lát vendégül a skandináv országokból. Ugyanakkor utat nyit a fiatal tehetségek előtt. A divathét megszervezésének egyedülálló megközelítése influenszerek, újságírók és a divatipar rajongóinak ezreit vonzza Koppenhágába és inspirálja őket, hogy felfedezzék a skandináv divat lényegét.
A divat Skandináviában
A közelmúltig a minimalizmusáról volt híres, mostanra azonban teljesen új színt öltött. A skandináv divat még mindig a minőség és az egyszerű dizájn szinonimája. Ma már a mix&match elvét követi. Gyakran látszólag össze nem illő elemek alkotnak egyedi egészet. Hogy ezt lássuk, elég csak a dán „IT-lányokat” megnézni, akiknek stílusa vetekszik a francia sikkkel,és a koppenhágai utcák energiáját tükrözi. A divat újradefiniálása remekül bevált a dánok számára. Egyedülálló keveréket hoztak létre, ötvözve a nagy divatmárkákat a vintage divattal, egy csipetnyi lazasággal és a klasszikus elegancia elemeinek megtartásával.
A dán divat az ott élő emberek pragmatizmusából fakad. A cél mindenekelőtt a a kényelem. A dánok szeretik a túlméretezett pulóvereket, kabátokat vagy pólókat rétegezni, és ezeket tornacipővel kombinálni. A dánok hozták létre a pulóver alól kilógó fehér ing divatját. A farmerdzseki egy ballonkabát alatt vagy egy bőrdzseki alatt viselt vaskos pulóver Koppenhágában stílustörekvésnek számít.
Ne feledkezzünk meg az ökológiáról sem. Minden egyes darabot, amely a skandináv stílust alkotja, fenntartható módon kell előállítani, tiszteletben tartva az anyagokat és a munkásokat, akik az adott darabot készítették. Elvégre a bolygóhoz és annak lakóihoz barátságos divatban való gondolkodás az, ami a dán stílust megkülönbözteti a többitől.