Hogyan találd meg a neked megfelelő sportot és hogyan szeresd meg a sportolást?

Krisztian Sebo
|
24 szeptember 2021
|
Olvasd el, csak 4 perc
Olvasd el, csak 4 perc

Sokféle testmozgás létezik – de hogyan találjuk meg az ideálist, amitől beleszeretünk a sportba, és minden edzés elégedettség és öröm forrása lesz? Íme néhány inspiráló tipp és motivációs trükk – próbáld ki őket!

Testmozgás és egészség, avagy miért érdemes sportolni?

“Ép testben ép lélek” – ez a mondás valószínűleg már gyerekkorod óta veled van. És sok igazság van benne. A fizikai aktivitásnak sok előnye van, mind a testi, mind a lelki egészségre nézve. Valószínűleg már az első edzés után érezni fogod az endorfinok felszabadulását, javul a közérzeted és az edzés utáni gyorsan múló fáradtság ellenére rengeteg energiád lesz. A rendszeresen (hetente legalább háromszor egy órán át) végzett sport javítja a kondíciót, erősíti az izmokat és az ízületeket és pozitív hatással van a bőrre. Ha szabadtéri sportot választasz, immunrendszered javulására is számíthatsz. A fizikai aktivitás egészségre gyakorolt hatását nem lehet túlbecsülni, ezért ne habozz, összpontosíts a testmozgásra. Kezdetnek egy kicsit hosszabb és intenzívebb séta is elegendő.

Hogyan motiváld magad, hogy aktívabb legyél?

Az első lépés a legfontosabb, az utána következők is természetesen azok és persze fárasztóak, viszont remekül fogod érezni magad utána, hogy belekezdtél és tettél valamit az egészségedért. A sportolást nem lehet muszájból csinálni. Örömöt és beteljesülést kell adnia, eredményeket kell hoznia, ki kell töltenie a szabadidőd, be kell töltenie a hobbi funkcióját. De hogyan lehet ezt mind elérni? A kulcs a megfelelő sport kiválasztása, ami megfelel az életmódodnak, életkorodnak, állapotodnak és lehetőségeidnek (anyagi, fizikai, idő és tér tekintetében). Ha megtaláltad, már csak annyi a dolgod, hogy gyakorolj. Íme néhány példa arra, hogyan lehet a testmozgást tartósan beépíteni az életedbe:

  • iktasd be a napi programjaid közé, határozz meg egy edzésidőt és próbáld meg betartani, különösen, ha otthoni testmozgásról van szó.

  • mozogj egy családtaggal, baráttal – testvéreddel, barátodal, anyukáddal/apukáddal, pároddal. Együtt például futhattok, nordic walkingozhattok, járhattok edzőterembe vagy jógaórákra.

  • állítsatok össze egy lejátszási listát a kedvenc számaitokból, amik mozgásban tartanak majd, vessétek be minden edzéskor.

  • egészítsd ki álmaid edzőkészletét – válassz színes szőnyeget, dizájnos súlyzókat, leggingset, ami kiemeli a lábad. A stílusos sportkellékek és ruhák jobb kedvre derítenek, ha edzésre kerül a sor.

Hogyan válaszd ki álmaid sportját?

Mielőtt megtalálod álmaid sportját, sok-sok órányi teszteléssel, különböző tevékenységek kipróbálásával és a számodra tökéletes sportág keresésével jár. Az alábbiakban találsz néhány tanácsot, amelyek segítenek eloszlatni a kétségeidet. Elemezd és gondold át őket alaposan, majd próbáld meg megtalálni azt a sportágat, ami megfelel az elvárásaidnak.

  • Hogyan néz ki a napi beosztásod, mind hét közben, mind hétvégén? Gondold át, mennyi időt töltesz munkával, van-e családod, milyen kötelezettségeid vannak nap mint nap. Akár napirendet is írhatsz, így megtudhatod, mennyi időt tudsz edzésre fordítani. El tudsz jutni az edzőterembe, a mászófalra, a pályára? Ha nem, akkor talán az otthoni vagy a környezetedben való edzés ideális számodra

  • Milyen a légzésed, a ritmusa, stresszes és nyugodt helyzetben? Könnyen elfáradsz és kifulladsz? Akkor talán a nyugodt fizikai tevékenységekre, például a jógára kell összpontosítanod vagy először az meg kell erősítened állóképességed. Kezdd naponta sétákkal, válaszd a lépcsőt a lift helyett.

  • Mi motivál a mozgásra? Sok oka lehet: fogyás, az állapotod vagy a közérzeted javítása, bizonyos testrészek megformálása, sőt … új barátokkal való találkozás (és ez a legjobb a csapatsportok vagy csoportos tevékenységek, pl. zumba során).

  • Úgy érzied, hogy különösen sokat kell dolgoznod valamelyik testrészed formálásán? Természetesen a testmozgás hatása az egészségedre és a testedre is nagy, de érdemes észben tartani, hogy nem minden sportág hat egyenletesen az alakodra. Egyes sportok javítják a mozgáskoordinációdat, mások pl. a hasadat és a karjaidat erősítik és van, aminke köszönhetően a lábizmaid erősődnek. Találd meg tested Achilles-sarkát – talán ez az a rész, amin különösen sokat kell dolgoznod ahhoz, hogy hosszú évekig élvezhesd egészségedet, fittségedet és jó közérzetedet?